23. aprīlis 2024. gads, otrdiena

Zawrat 2159m v.j.l.
Augstumu starpība
659m
Zavrat ir viena no populārākajām kalnu pārejām Polijas Tatros. Uz pāreju var nonākt no Svinicas (Świnica) virsotnes, no Piecu Ezeru Ielejas (Dolina Pięciu Stawów Polskich) un Gansienicovas ielejas. Trase no Gansienicavas ielejas klanu patversmes "Murowaniec" ir interesantākā, kā arī noslēpumaina, jo Zavrat masīvs visas dienas garumā aizsedz sauli un trase ir ēnas pusē. Ievērojami grūtāk ir kāpt pa šo trasi nekā no Piecu Ezeru Ielejas.
Maršrtuts uz Zavrat
Izejot no kalnu patversmes "Murowaniec" (1550m) jāiet pa labi uz kalnu taku, kas marķēta ar zilo krāsu. No šejienes labi var redzēt Koscieliec ieleju un Orla Perc klintis. Tā nonākam līdz ezeram Zavrat pakājē Čarni Stav Gansienicovi (Czarny Staw Gąsienicowy, 1624m). Ceļš aizņem ap 30 minūtēm un ir samērā viegli ejams, jo stāvums ir minimāls.
Brīdinājums par sarežģītu maršrutu

Kalnu taku krustojumā pie ezera, jāiet pa kreisi - zilā krāsā marķēta taka, kas ved gar ezeru, bet pa labi aiziet zaļā krāsā marķēta kalnu taka uz Karb virsotni no kurienes tālāk var tikt uz Koscieliec virsotni (2155m). Šis posms - apkārt ezeram, arī ir diezgan viegls un patīkams ar skaistiem skatiem. Pa ceļam būs dzeltenās trases atzarojums pa kreisi uz virsotni Skrajni Granat (2225m).
Drīz vien vieglā pastaiga ap ezeru beidzas un zilā trase sāk kļūt arvien stāvāka un vest prom no ezera. Parādās pirmais stāvais klinšu posms, pēc kura pārvarēšanas, trase atkal iet vienkārši uz augšu līdz pa kreisi atiet dzeltenā trase uz kalnu pāreju Kozia Pželoč (2137m), un parādās informācija, ja līdz Zavrat klanu pārejai palika ko kāpt apmēram 65 minūtes.
Ezeriņš Zmarli Stav (Zmarły Staw)
Nedaudz vēlāk, trase ved pa akmens nogruvumu lauku, bet ir diezgan labi marķēta, lai nepazaudētos. Pēc akmens lauka, trases kreisajā pusē būs redzam mazs ezeriņš Zmarli Stav (Zmarzły Staw, 1788m), jeb Mirušais ezers, pie kura pienākt var vienīgi ejot pa dzelteno trasi uz kalnu pāreju Kozia Pželoč.
Kalnu taka tag ved pa Zavrata gravas nogāzi, un kādu stundu kāpiens ir samēra vienkāršs.
Bet vieglais ceļš nevar būt mūžīgi. Drīz vien kļūst diezgan stāvi. Kāpiens augšā ar katru brīdi notiek pa aizvien lielākiem akmeņiem, līdz nonākam līdz raksturīgai, šaurai spraugai, aiz kuras taka griežas pa labi. Te sākās pirmie drošības elementi - ķēdes. Ir ieteikts lietot speciālos cimdus, it īpaši, ja ir mitrs, auksts laiks vai arī uz sniegs. Principā, šis posms neskaitās ļoti grūts un sarežģīts, tomēr jābūt ļoti uzmanīgiem un ļoti
Maršruts uz Zavrat, stāvums pieaug
pārdomāti likt soļus. Pēc pāris mirkļiem jau esam gandrīz pie klinšu sienas, kurā ir iestrādātas metāla skavas/pakāpieni un tāpat ķēdes, bet lai līdz tam nokļūtu, vajag saglabāt vēsu prātu un, ar ķēžu palīdzību, pārvarētu stāvo posmu. Tālāk izmantojot ķēdes un skavas/pakāpienus uzkāpjam uz klints.
Principā, ja nebūtu šajā posmā ķēdes un skavas/pakāpieni, tad tas nebūtu pārvarams. Pēc šīs emocionālās vietas vēl kādu brīdi ir jāiet, izmantojot ķēdes, bet tās drīz vien beidzas un ir samērā vienkāršs uzkāpšanas pēdējā posma sākums.
Tomēr šī kalnu taka atkal kļūst bīstama. Izmantojot kārtējās skavas/pakāpienus un ķēdes, uzkāpjam uz klints plaukta un tālāk pārvietojamies turoties pie ķēdēm gar klints sienu. Drīz vien plaukts kļūst pavisam šaurs, bet, ja ķēdes neizslīd no rokām, panikai nav vietas. Diezgan ātri tā ejam augšā.
Ķēdes uz skavas maršrutā uz Zavrat
Negaidīti ir straujš pagrieziens pa labi. Ātri jāatrod skava/pakāpiens, pie kā pieturoties, turpinām pa klinšu plāksnēm ceļu augšā. Uzmanību, var būt slidens, tāpēc obligāti jāturas pie ķēdes.
Maz iespaidu? Drīz vien stāvam priekšā interesantam veidojumam - no kreisās puses ir ķēdes, bet no labās puses slīpas klintis. Tāpat arī šeit, vajag apdomāt katru soli, jo atrodamies blakus kraujai. Apmēram 15 minūtes pirms Zavrat kalnu pārejas sasniegšanas, ir jāpārvar, laikam, pats sarežģītākais posms - gandrīz pilnīgi vertikāla klints siena. Par laimi, ar ķēžu palīdzību, tas ir paveicams. Tomēr iesaku, pirms spert soli, vairākkārtīgi pārdomāt, kur to spert. Lieki atgādināt, ka jābūt atbilstošiem kalnu apaviem. Šis posms ir it īpaši sarežģīts cilvēkiem ar īsām kājām.
No Zavrat kalnu pārejas
Vēlāk, jau diezgan vienkārši un ātri nonākam uz kalnu pāreju Zavrat (2159m) no kurienes paveras elpu aizraujošie skati.
Tālāk no šejienes var doties uz Svinivu (Świnicaá 2301,m) vai arī uz kalnu pāreju Kozia Pželoč (2137m).
Tā kā, pārsvarā, lejā kāpt pa stāvo pusi ir grūtāk, tad lejā kāpt ieteiktu uz Piecu Ezeru Ieleju un tālāk gar ūdenskritumu Siklava uz Lisa Polana, no kurienes ar busīņu, var nokļūt atpakaļ uz Zakopani.

Laika prognoze uz virsotnes Rysy (2503m v.j.l.)